منو

Ubuntu چیست؟

در این پست، به طور اجمالی مروری داریم بر سیستم عامل ابونتو:

 

اوبونتو یک سیستم کامل بر اساس گنو/لینوکس است که شامل بهترین و جدیدترین نرم‌افزارهای دنیای متن‌باز ( اُپن سورس ) که شما برای کار یا سرگرمی با رایانه به آنها نیاز خواهید داشت، می‌باشد. با اوبونتو شما قادر خواهید بود، اینترنت را مرور کنید، ایمیل بخوانید، مستندات یا متنهای صفحه گسترده یا ارائه‌هایی تهیه نموده و یا تصاویر خود را ویرایش نموده و بسیاری کارهای دیگر که به طور روزمره به کمک رایانه انجام میدهید را به سادگی انجام دهید.

 

واژه «اوبونتو» به چه معناست؟
اوبونتو یک لغت آفریقایی است که معانی بسیار زیبا و متعالی از روابط انسانی دارد. معنای واقعی اوبونتو این است که “آدمی به کمک انسانهای دیگر به گوهر آدمیت می رسد”. این کلمه بشریت را در با هم و در کنار یکدیگر بودن معنی میکند. اوبونتو بر به اشتراک گذاشتن، وفاق عمومی و با هم بودن تاکید بسیار دارد. این کلمه به خوبی معنای واقعی نرم‌افزار آزاد و متن‌باز را در ذهن تداعی میکند.

 

چگونه اوبونتو را بنویسیم و تلفظ کنیم؟
اوبونتو یک واژه آفریقایی از Zulu و Xhosa است و به صورت اوبونتو نوشته و oo-BOON-too تلفظ می شود.

 

قیمت اوبونتو چقدر است؟
اوبونتو یک نرم‌افزار آزاد است و کلیه نسخه‌های آن به صورت کاملا رایگان عرضه میشود.

 

Canonical Ltd کیست؟
Canonical Ltd یک شرکت اروپایی است که حامی و پشتیبان تجاری اوبونتو می‌باشد.

 

با وجود عرضه رایگان اوبونتو،Canonical چگونه کسب درآمد می کند؟
منافع اصلی Canonical از طریق قراردادهای پشتیبانی تجاری و سرویسهای مهندسی تامین می شود. Canonical دارای خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته است. از پشتیبانی حدود ۵۰۰ شرکت بزرگ تجاری گرفته تا مدارس، موسسات دولتی و انستیتوهای تحقیقاتی.

 

توزیعهای مختلف خانواده اوبونتو چه هستند؟
اوبونتو نسخه‌های مختلفی دارد. برخی با میزکارهای مختلف و برخی مخصوص نیازهای خاص.

 

کوبونتو: یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که با میزکار KDE عرضه می شود. کوبونتو بخشی از پروژه اوبونتو است و از همان هسته استفاده میکند. کوبونتو یک توزیع بسیار جذاب است که دارای پتانسیلهای بالقوه میزکار KDE می‌باشد. کوبونتو از همان مخازن اوبونتو استفاده میکند و معماریهای سخت‌افزاری یکسانی را نیز پشتیبانی میکند.

 

ادوبونتو: یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که برای استفاده در کلاسهای درس آماده شده است. ادوبونتو دارای تعداد بسیار زیادی بسته‌های نرم‌افزاری مورد نیاز محیطهای آموزشی شامل GCompris و KDE Edutainment Suite و Schooltool Calendar است. ادوبونتو با همکاری تعدادی از معلمین و محققین با ملیتهای مختلف توسعه داده شده است. ادوبونتو به معلمین و یا ارائه دهندگان مطالب امکان میدهد تا به سرعت بتوانند یک محیط آموزشی بنا نموده و آنرا مدیریت کنند.

 

زوبونتو: یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که دارای میزکار Xfce می‌باشد. این نسخه مناسب برای کاربرانی است که دارای سخت‌افزارهای قدیمی با قابلیتهای پایین هستند. زوبونتو به طور اصلی بسته‌های میزکار را گنوم را دارد.

 

چگونه میزکار داشته باشم؟( KDE Xfce Gnome)
اوبونتو، کوبونتو، ادوبونتو، زوبونتو و اوبونتو سرور دارای پایه و هسته یکسانی می‌باشند و به این ترتیب شما میتوانید هر کدام از میزکارها را روی هر یک از این نسخه‌ها نصب و استفاده نمائید.

 

Gnome:
گنوم میزکار اصلی اوبونتو است. این میزکار با نصب بسته ubuntu-desktop نصب میشود.

KDE:
کی‌دی‌ای میزکار پیش‌فرض کوبونتو است. این میزکار به کمک بسته kubuntu-desktop قابل نصب است.

Xfce:
ایکس‌اف‌سی‌ای میزکار پیش‌فرض زوبونتو است. این میزکار به کمک بسته xubuntu-desktop قابل نصب است.

 

نسخه‌های جدید چه زمانی منتشر میشوند؟
هر شش ماه یک انتشار جدید دارد که ۱۸ ماه پشتیبانی امنیتی و رفع ایراد و بروزآوری ترجمه خواهد داشت.

 

نسخه سرور اوبونتو چیست؟
نسخه سرور اوبونتو یک توزیع پایدار بر اساس اوبونتو است که مخصوص سرویس‌دهنده‌ها طراحی شده و توسعه داده میشود.

 

اوبونتو چه ابزارها و نرم‌افزارهایی دارد؟
اوبونتو یک طیف وسیع و بسیار کامل از بسته‌های نرم‌افزاری مخصوص میزکار و سرور را داراست. وقتی اوبونتو را نصب میکنید برخی از محبوب‌ترین این بسته‌های نرم‌افزاری که عموما برای کارهای روزمره کافی هستند، نصب خواهند شد. علاوه بر این شما قادر خواهید به صورت رایگان طیف بسیار وسیعی از نرم‌افزارهای رایگان را که برای نسخه‌های مختلف اوبونتو آماده میشوند، نصب نمائید.

 

چقدر نرم‌افزار برای اوبونتو در دسترس و قابل نصب است؟
حدود ۱۰۰۰ بسته نرم‌افزاری به صورت پیش‌فرض نصب میشوند و حدود ۱۳۰۰ بسته دارای پشتیبانی رسمی می‌باشند. علاوه بر اینها بیش از ۱۶۰۰۰ بسته نرم‌افزاری درست پس از نصب اوبونتو آماده نصب روی سیستم شما هستند. نصب این بسته‌ها از طریق اینترنت بوده و با چند کلیک ساده انجام میشود. علاوه بر این بسته‌های نرم‌افزاری مخازن غیر رسمی نیز وجود دارند که در سراسر دنیا توسط جامعه کاربران اوبونتو توسعه داده و در اختیار سایرین قرار می گیرند.

 

تفاوت نسخه Desktop  و Alternate در چیست؟
نسخه Desktop :همان دیسک زنده اوبونتو است که بدون نیاز به نصب بر روی هارد دیسک قابلیت اجرا و بالاآوردن اوبونتو از طریق درایو سی‌دی خوان را دارد. نسخه Desktop یک نصب گرافیکی برای نصب آسان اوبونتو دارد.

 

نسخه  Alternate : نسخه‌ای از اوبونتو است که بدون نصب بر روی هارد دیسک قابلیت اجرا ندارد. این نسخه سیستم شما را بوت نموده و از طریق یک نصاب خط فرمانی اوبونتو را روی سیستم شما نصب میکند.

 

تفاوت سی‌دی و دی وی دی  اوبونتو در چیست؟
نسخه DVD اوبونتو و کوبونتو دارای مجموعه‌های نرم‌افزاری بسیار کامل از بسته‌های نرم‌افزاری مربوطه هستند. DVD اوبونتو ابزارهای میزکار گنوم و DVD کوبونتو ابزارهای میزکار KDE را دارد. نسخه DVD در زمان بوت امکان بوت به هر ۲ صورت نسخه Alternate و Desktop را دارد.

 

آیا اوبونتو از زبان فارسی پشتیبانی می کند؟
شما بدون نصب هیچ قلم یا تنظیم اضافی قادر خواهید بود متون فارسی را در ابزارهای اداری و یا اینترنتی دیده و مرور نمائید. برای ویرایش فایلهای فارسی شما میتوانید به سادگی قلمهای اضافی را در میزکارهای اوبونتو اضافه نموده و تنظیمات فارسی نویسی را با چند کلیک موس انجام دهید. راهنمای اضافه نمودن امکانات تکمیلی زبان فارسی به اوبونتو به شما کمک خواهد کرد تا قلمهای تکمیلی را اضافه نموده و تنظیمات مناسبی را انجام دهید.
ضمنا بسیاری از منوها و ابزارها و پنجره‌های میزکارهای مختلف اوبونتو نیز به زبان فارسی ترجمه شده و پس از نصب بسته‌های مربوطه شما قادر خواهید بود میزکار اوبونتو را به فارسی ببینید.

 

راه‌اندازی مودمها و اتصال به اینترنت در اوبونتو چگونه است؟
راه‌اندازی برخی مودم به سادگی آب خوردن و راه‌اندازی برخی مودمها سخت است و گاهی روزها وقت کاربران را گرفته است. با این وجود راهنمای نصب مودم و اتصال به اینترنت در اوبونتو کمک خوبی برای شماست.

 

دسته بندی ها: سیستم عامل ها

دیدگاه ها