منو

با NAT بیشتر آشنا شوید (قسمت اول)

NAT چیست؟

NAT یا Network Address Translation پروتکلی است برای تبدیل آدرس های IP غیر معتبر به آدرس های معتبر برای استفاده کاربران از اینترنت که در لایه ۳ مدل OSI کار می کند. این امکان زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که در یک شبکه کاربرانی که دارای آدرس های معتبر نیستند نیاز به برقراری ارتباط با اینترنت را دارند.

این پروتکل تعداد آدرس های غیر معتبر را که از یک طرف به یک اینترفیس سرور NAT متصل است را در قالب یک آدرس معتبر(Encapsulation)  به سمت اینترفیس خروجی که به اینترنت متصل است ارسال می کند. به زبان ساده زمانی از این سرویس استفاده می کنیم که تعدادی کامپیوتر را بخواهیم از طریق یک ارتباط اینترنت به اینترنت متصل نمائیم. برای راه اندازی این سرویس روی ویندوز سرور ۲۰۰۳ نیازمند ۲ کارت شبکه بر روی کامپیوتر سرور که یکی از آنها به شبکه داخلی و دیگری به طریقی شبکه اینترنت متصل باشد ، هستیم.

NAT یکی از ابزارهای قدرتمند دنیای IT است که دقیقا همان کاری را انجام می دهد که از اسم آن بر می آید,به وسیله NAT میتوانیم آدرسهای یک شبکه را به یک شبکه دیگر ترجمه کنیم. NAT تقریبا در تمامی سیستم عاملها و روتر ها قابل انجام است که هر کدام شیوه و روش خود را دارند. برای همه متخصصین واضح است که قوی ترین روتر های دنیا Cisco هستند و تقریبا ۸۰ درصد از بستر اینترنت بر روی دستگا های Cisco بنا شده اند. در این آموزش به توضیح مراحل انجام NAT به صورت عملی بر روی سخت افزارهای سیسکو می پردازیم.

از کاربردهای NAT می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ترجمه IP های Private به Public یا بلعکس

– تغییر مرکز سرویس دهنده اینترنت بدون نیاز به تغییر IP ها داخلی

– حفاظت از یک شبکه حساس در مقابل برخی حملات خارجی

– تغییر پورت مقصد پکتها برای کاربران داخلی به صورت transparent

 

nat

تعریف برخی اصطلاحات:

Inside Local : به آدرسی (هایی) اطلاق میشود که بر روی کلاینتهای شبکه داخلی تنظیم شده اند.

Inside Global : به آدرسی اطلاق میشود که به اینترفیس داخلی روتر که به شبکه داخلی متصل است داده شده است.

Outside Local : به آدرسهایی که درون اینترنت یا شبکه Public ما قرار دارد گفته می شود.

Outside Global : به آدرسی (هایی) که بر روی اینترفیس خارجی روتر که به شبکه Public متصل است گفته می شود.

 

Static NAT

این نوع NAT به صورت یک به یک عمل میکند. بدین معنی که یک عدد inside-localرا به یک outside-global ترجمه می کند. کاربرد این نوع NAT وقتی است که میخواهیم یک private ip را به یک public ip تبدیل کنیم.

 

Dynamic NAT

Dynamic NAT نیز همانند Static NAT است اما با این تفاوت که در NAT به صورت Dynamic میتوانیم یک یا چندین IP با به چندین IP ترجمه کنیم.

 

ادامه این مطلب را در مقاله بعدی بخوانید.

دسته بندی ها: شبكه

دیدگاه ها