منو

سایت اسکم چیست و چگونه کار میکند؟

همه چیز درباره سایت اسکم (Scam)

اگرچه اینترنت مزایای متعددی دارد ، اما همه چیز در اینترنت آن طوری نیست که به نظر می رسد. در ميان ميليون ها وب سايت مجاز كه برای خدمت و سرگرمی به کاربران تلاش مي كنند ، وب سايت هايي وجود دارد كه براي مجموعه اي از اهداف شوم راه اندازي شده اند. این وب سایت ها از سرقت هویت افراد گرفته تا رمز عبور کارت های بانکی ، در حال تلاش برای دزدیدن این اطلاعات هستند. در این مقاله توصیه ها و نکاتی گفته می شود که به شما در تشخیص سایت اسکم (Scam) یا کلاهبرداری کمک می کند.

سایت اسکم چیست و چگونه کار می کند؟

هدف یک وب سایت Scam (کلاهبرداری) به دست آوردن اطلاعات شخصی یا اطلاعات مالی مانند رمز کارت بانکی شما است. در هر صورت ، آنها یا با ارائه اطلاعات گمراه کننده و یا با وعده دادن جایزه های میلیونی در ازای خدمات مالی عمل می کنند.

آنها به گونه ای کار می کنند که کاربران را فریب دهند و معمولاً از طریق شبکه های اجتماعی ، ایمیل ها ، بعضی از تبلیغات داخل سایت های ناامن ، پیام های متنی و غیره به کاربران نفوذ می کنند. این افراد حتی با بلک سئو کردن سایت های خود ، رتبه آن را افزایش می دهند تا مطمئن شوند که سایت آنها در طول جستجوی گوگل در موقعیت های بالاتر ظاهر می شود که بتوانند با این روش اطمینان کاربران را بدست آورند.

آنها از روش های جذابی برای جلب توجه کاربران استفاده می کنند. در مواردی از بازدیدکنندگان سایت خواسته می شود اقداماتی انجام دهند که اطلاعات شخصی آنها را افشا کنند. این سایت ها بعد از اینکه اطلاعات شخصی را جمع آوری کردند ، از آنها برای مقاصد غیرقانونی مختلف استفاده می کنند ، یا دستگاه ها را با نرم افزارهای مخرب که قصد آسیب رساندن دارند آلوده می کنند.

برخی از این کلاهبرداران ، سایت هایی مشابه به سایت های اصلی با تمام جزئیات می سازند تا کاربران به اشتباه به سایت موردنظر خود بروند و در آن خرید کنند که اطلاعات کارت بانکی آنها افشا شود.

انواع سایت های اسکم

انواع مختلفی از سایت های Scam وجود دارد که روز به روز و با پیشرفت تکنولوژی ، شکل و نوع این سایت ها تغییر می کند. اما درحال حاضر برخی از شناخته شده ترین آنها عبارتند از:

  • صفحات فیشینگ
  • بدافزارها
  • صرافی و کیف پول‌ های جعلی
  • ICO های اسکم

در ادامه به توضیح برخی از این سایت ها می پردازیم.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ یک جرم سایبری است که در آن شخص یا افرادی از طریق ایمیل ، تلفن یا پیام با یک شخص یا نهاد قانونی تماس برقرار می کنند ، تا افراد را به ارائه اطلاعات حساس مانند اطلاعات شخصی ، بانکی و کارت اعتباری و رمز عبور و غیره ترغیب کنند.

سپس این اطلاعات برای دسترسی به حساب های مهم استفاده می شود و می تواند منجر به سرقت هویت و ضررهای مالی شود.

برای مثال پیامکی از طرف بانک برای شما ارسال می شود که دارای یک لینک جهت پرداخت پولی می باشد. شما با کلیک کردن بر روی آن لینک به صفحه ای دیگر هدایت می شوید که از شما اطلاعات کارت و حساب را می خواهد که با وارد کردن این اطلاعات کارت شما خالی می شود. برای اینکه به دام این نوع کلاهبرداری ها نیفتید ، از کلیک کردن بر روی لینک های ناشناس که برای شما فرستاده می شود خودداری کنید.

بدافزارها

ممکن است که برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که در حالی که مشغول تحقیق در اینترنت هستید ، یک آگهی پاپ آپ بر روی صفحه نشان داده می شود که هشدار می دهد رایانه شما به ده ها ویروس آلوده شده است و به شما می گوید که می توانید آنها را با خرید نرم افزار آنتی ویروس که بلافاصله آنها را از بین می برد ، حذف کنید.

این همان اسکم هستند که از ترفند جدید اسکمرها است. اسکمرها با استفاده از این بدافزارها و با فریب دادن شما به خرید نرم افزار آنتی ویروس جعلی ، سعی می کنند به اطلاعات کارت اعتباری شما و اغلب خود کامپیوتر شما دسترسی پیدا کنند.

اگر برنامه ای را روی سیستم خود نصب کنید ، نه تنها اطلاعات کارت اعتباری خود را به یک کلاهبردار واگذار کرده اید ، بلکه یک بدافزار را نیز در سیستم خود نصب کرده اید. کلاهبرداران می توانند از این بدافزار برای دسترسی به فایل های شما ، ارسال ایمیل های جعلی به نام شما ، پیگیری فعالیت های آنلاین شما ، استفاده کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق ها ، با به روز نگه داشتن برنامه های سیستم عامل خود ، نصب نرم افزارهای آنتی ویروس معتبر ، می توانید از اطلاعات خود محافظت کنید.

صرافی و کیف پول‌ های جعلی

صرافی های اسکم در اینترنت وجود دارد که به شما وعده می دهند با گذاشتن پولی یا افزایش آن در صرافی ، مقداری رمزارز به شما به عنوان پاداش داده می شود که بعضی از این صرافی ها در قبال افزایش موجودی کارمزد بالایی می گیرند و یا حتی اطلاعات حساب شما را به دست می آورند که در هر صورت موجب زیان شما می شود.

همچنین کیف پول های جعلی Scam که با فرستادن لینکی به شما ، درخواست ساخت کیف پول را دارند و یا از شما می خواهند برنامه ای را جهت ساخت کیف پول نصب کنید و با وارد کردن اطلاعات درخواستی ، آن ها اقدام به خالی کردن حساب کیف پول شما می کنند. برای جلوگیری از این اتفاق ، از صرافی های معتبر و شناخته شده استفاده کنید. اطلاعات کیف پول خود را در اختیار هیچ کسی قرار ندهید و هیچ گاه از طریق لینک های ناشناس اقدام به ساخت کیف پول نکنید.

ICO های اسکم

با استفاده از فناوری بلاک چین ، ICO به عرضه اولیه سکه پیش از راه اندازی پروژه گفته می شود. ICO ها واسطه ای برای بدست آوردن سرمایه برای پروژه های تجاری است. اسکمرها از همین طریق اقدام به فروش توکن هایی می کنند که هرگز راه اندازی نمی شوند و هدف آن ها از بین بردن سرمایه مردم است. برای در امان ماندن از این گونه اسکم‌ ها همیشه ICOها را از صرافی‌های معتبر و شناخته شده تهیه کنید.

چگونه سایت های اسکم را شناسایی کنیم؟

تحقیق و بررسی

یک راه خیلی ساده این است که درباره آن سایت یا شرکت که Scam هستند ، تحقیق کنید. اسم برند یا سایت را در گوگل وارد کنید بررسی کنید که نظرات کاربران آن سایت چقدر قدیمی هستند و اینکه آیا آن سایت یا شرکت به سوالات کاربران جواب داده است یا خیر. به میزان فعالیت و قدمت سایت توجه کنید.

آدرس سایت

 

بعضی از سایت های Scam ، از آدرس http بجای https استفاده می کنند. قبل از وارد شدن به سایت های اسکم حتما آدرس Url سایت را بررسی کنید ، اگر http بود و مرورگر شما هشداری مبنی بر امن نبودن سایت داد ، از آن خارج شوید چراکه این سایت ها دارای گواهینامه امنیتی(SSL) نبوده و در قبال نگه داری اطلاعات امن نیستند و به احتمال زیاد همان سایت های اسکم هستند.

صفحه تماس با ما

معمولا سایت های معتبر و شناخته شده دارای صفحات تماس با ما و درباره ما هستند که در آن اطلاعاتی مانند شماره تلفن ، ایمیل و شبکه های اجتماعی وجود دارد که سایت های اسکم این صفحات ها را ندارند و هیچ شماره یا اطلاعاتی از خود در سایت نمی گذارند که شما به سادگی با بررسی این مورد هم میتوانید اسکم بودن سایت را تشخیص دهید.

اسم دامنه سایت

اسکمرها نام سایت و دامنه خود را طوری انتخاب می کنند که مانند سایت های اصلی جلوه دهند. برای مثال شما برای خرید اینترنتی باید وارد آدرس shaparak.ir شوید ، بعضی از اسکمرها آدرس سایت خود را به این شکل (مثال shaparaak.ir) تغییر میدهند. همانطور که می بینید دو تا a در آدرس دیده می شود که شما را به سایت اسکم هدایت می کنند و اطلاعات شما را سرقت می کنند. بنابراین حتما در این مواقع آدرس سایت را چندبار چک کنید.

غلط های نگارشی و املا ضعیف

سایت های اسکم معمولا دارای نگارش و املا ضعیف در محتوای خود هستند که این مورد می تواند در شناخت سایت های کلاهبرداری به شما کمک کند. هنگام بررسی سایت به تمام ویژگی های ظاهری غیرمعمول توجه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی سایت های اسکم (Scam) و نحوه شناسایی آن ها پرداختیم و نکاتی مهم درباره سایت های اسکم را برای شما بازگو کردیم. شما با رعایت کردن این نکات ساده هیچ گاه به دام این کلاهبرداران اینترنتی نمیفتید و اطلاعات شما در امان خواهد بود.

دسته بندی ها: امنيت

دیدگاه ها