منو

Slackware چیست؟

2000px-Slackware_logo.svg_اسلَکور در ویرایش نخست یک هک کامل از لینوکس SLS بود. لینوکس محبوب سالهای آغازین دههٔ نود، که نخستین لینوکسی بود که بسته‌هایی جانبی را در کنار یک میزکار به کاربر عرضه میکرد. با این حال در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ تصمیم ناگهانی پیتر مک دونالد برای تغییر فرمت، باعث نارضایتی گسترده کاربران این توزیع شده بود. پَتریک در مصاحبه‌ای با لینوکس ژورنال‎‎ در ۱۹۹۴ در مورد چگونگی خلق اسلکور ابراز داشت که، اسلکور تنها تلاشی در جهت منظّم کردن فرایند نصب و پایدارسازی توزیع مک دونالد برای استادش بوده‌است. وی با رفع بعضی ایرادها و اضافه کردن چند امکان جدید از قبیل اضافه شدن بسته‌ها اشتراکی و امکان نصب خودکار هسته، در عین پایبندی به یونیکس، زمینه را برای تمایز اسلکور از خلف خود فراهم می‌آورد. پَتریک با نگارش مستندات کاملی برای فایل‌ها تنظیمات و بسته‌های عرضه شده و رفع قریب ایرادهای کوچک، پایداری توزیعش را بهبود می‌بخشد. در نهایت استفاده از هسته‌های متفاوتی مانند ۰.۹۸pl۴ همراه با بازنویسی بیش از نیمی از کدها، برطرف کردن تمامی ایرادهایی شناخته شده، اسلکور را تبدیل به انشقاقی مبرهن می‌نماید.

در ماه می‌ ۱۹۹۳ اسلکور از کتابخانه‌های سی ویرایش ۴.۴.۱ و هست بهره می‌جست و این مزیت تغییر جشمگیری، در کیفیت کارایی در شبکه و پایداری سیستم ایجاد کرده بود. به گفته پَتریک در این زمان بود که دوستان‌ وی در پیشنهاد به اشتراک‌گذاری توزیع را بر روی یک اف‌تی‌پی مطرح میکنند، اما پَتریک که فکر می‌کرد آفای مک دونالد بزودی SLS را تفریبا با همین تغییرات بروز رسانی خواهد کرد برای مدت چندین هفته از نشر آن خودداری میکند. بزودی پَتریک با زدن پستی با عنوان Anyone want an SLS-like 0.99pl11A system با استقبال خوبی مواجه می‌شود. با دستیابی به اجازه راه‌اندازی یک اف‌تی‌پی بر روی یک دستگاه قدیمی ۳b۲ ویرایش ۱.۰.۰ از اسلکور در شانزدهم جولای ۱۹۹۳، با هسته ۰.۹۹pl۱۱A به صورت ایمیج برای فلاپی‌ها ۳.۱/۲ اینچی بر روی اف‌تی‌پی منتشر می‌گردد. استقبال فوق‌العاده و نظرات استفاده‌کنندگان باعث ایجاد موجی به سمت استفاده از اسلکور می‌شود. در این میان در حالی که پَتریک هنوز تصور می‌کرد پیتر مک دونالد این از تغییرات در ویرایش بعدی SLS استفاده خواهد برد، تنها با ادعای وی در زمینه استفاده از اسکریپت‌های نصب SLS روبرو می‌شود. با توافق با پیتر، پَتریک اجازه می‌یابد که ویرایش منتشر شده بر روی اف‌تی‌پی را کماکان با کدهای نصب لینوکس SLS در اختیار علاقه‌مندان بگذارد و متعهد میشود که تغییری در اسلکور تا زمان جایگزینی اسکریپت‌های نصب SLS ندهد. در زمستان ۱۹۹۳ پَتریک اسکریپت‌های نصب را به طور کامل جایگزین می‌کند.

به گفته پَتریک در پاییز ۱۹۹۳ صحبت‌هایی بین ایان مورداک و او برای ادغام ‎‎دبیان با اسلکور صورت پذیرفته بود. وی در کامنتی در وب‌گاه lwn اظهار داشت که وی و ایان مورداک درباره مانیفیست لینوکس به طور تلفنی صحبت‌هایی داشته‌اند و در پایان ایان مورداک از او خواسته است که اسلکور را رها کرده به او بپیوندد و یک رای هم در شورای توسعه دبیان (بمانند تمام اعضا) داشته باشد. پاتریک در انتها می‌گوید: قصد ندارم که ادعا کنم دبیان یک انشقاق از اسلکور است، ولی در اگوست ۱۹۹۳ میلادی، ان چیزی که یان در کشوی میزش داشت انشقاقی از اسلکور بود. وی می‌گوید تا ۱۹۹۵ به خاطر ندارد که نسخه‌ای از دبیان دیده باشد. پَتریک در مصاحبه‌های خود، منفعت اقتصادی از اسلکور را به عنوان نتیجه‌ای دوست‌داشتنی می‌خواند ولی فروش بسته‌ها را غیر قابل تصور می‌داند.

دسته بندی ها: سیستم عامل ها

دیدگاه ها