منو

۱۰ مقایسه بین FreeBSD و Linux؛ قوت ها و ضعف ها (قسمت اول)

سیستم عامل FreeBSD از جهات بسیاری با رقبای خود از دنیای لینوکس و ویندوز قابل مقایسه است. کارایی، امنیت، قابلیت اطمینان و … از مهم‌ترین عوامل این مقایسه به‌شمار می‌آیند.

 

۱- قابلیت اطمینان

FreeBSD در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند. استفاده بسیاری از سایت‌ها و مراکز کامپیوتری مربوط به موسسات بزرگ و مشهور، خود گویای این واقعیت است که این سیستم عامل از قابلیت اطمینان زیادی به‌ویژه در اجرای فرآیندهای مربوط به پایگاه داده ها برخوردار است. در همین حال لینوکس هم از دیرباز به‌دلیل پایداری و عملکرد خوب در این زمینه زبانزد متخصصان بوده است. اما در مقام مقایسه و برای کاربردهای بزرگ سیستم ورودی و خروجی دیسک FreeBSD بهتر عمل می‌کند. زیرا در لینوکس به‌دلیل این‌که به‌صورت پیش‌فرض به‌طور غیرهمزمان (Non syncronous) کار می‌کند، احتمال بروز اشکال در فایل سیستم در زمان قطع یا نوسانات برق یا خاموش شدن اتفاقی، افزایش می‌یابد.

 

۲- کارایی

سایت Freesoftware که سایتی برمبنای انتقال با پروتکل FTP است، بیش از ۲/۱ ترابایت اطلاعات را هر روز به سراسر جهان ارسال می‌کند. در مورد لینوکس باید گفت که این سیستم عامل هم از سرعت پردازش و کارایی بالایی برخودار است، اما در آزمایش‌های خود تحت یک محیط بزرگ شبکه‌ای پرترافیک در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از رقیب خود یعنی FreeBSD عقب می‌ماند. البته سازندگان کرنل ادعا می‌کنند که این مساله با استفاده از نسخه ۴/۲ کرنل لینوکس، که دارای یک حافظه مجازی مشابه FreeBSD است، حل می‌شود. به هر حال از آن جا که هر دو این سیستم عامل‌ها با سورس باز ارایه می‌شوند، این امیدواری وجود دارد که از دیدگاه سطح فناوری به‌دلیل الگوپذیری از یکدیگر، هیچ‌گاه دارای اختلاف بنیادین نخواهد بود.
در مورد ویندوز باید گفت که کارایی کم در محیط شبکه پرترافیک، همیشه از بزرگترین معضلات این سیستم عامل بوده و هست.

 

۳- امنیت

در مقوله امنیت، FreeBSD  همیشه به‌عنوان یکی از امن‌ترین سیستم ها مدنظر کارشناسان قرار داشته است.
تمام ماژول‌ها و اجزای آن بارها از جهت امنیت مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته‌اند. این سیستم‌عامل همچنین دارای سطوح مختلف امنیت در داخل کرنل است و به مدیر سیستم اجازه می‌دهد تا سطح دسترسی کاربران را، حتی برای توابع درونی آن کرنل مشخص کند. به‌علاوه این‌که FreeBSD دارای مکانسیم دیواره آتش، فیلترینگ بسته‌ها و بسیاری از ابزارهای کشف و ردیابی نفوذ است.

به‌رغم این‌که لینوکس نیز همانندFreeBSD  دارای دیواره آتش و ابزارهای متعدد IDS است، اما نحوه ارایه این سیستم عامل به‌صورت منبع‌باز و این که در اختیار گروه‌هایی است که بسیاری از آن‌ها دارای مهارت کافی در زمینه امنیت نیستند و همچنین تعداد زیادی شرکت‌های توسعه‌دهنده لینوکس، به‌خصوص آن‌هایی که به مقوله کارایی و کاربرد بیش از امنیت اهمیت می دهند (مثل ردهت)، باعث شده تا این سیستم عامل در رده بندی امنیتی، پایین‌تر از رقیب خود قرارگیرد.

 

۴- فایل سیستم‌

FreeBSD  از سیستم فایلی یو‌اف‌اس (Unix File System) که مختص سیستم عامل یونیکس است استفاده می‌کند. این سیستم، اندکی از سیستم مورد استفاده لینوکس یعنی ۲ ext پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر است. عملیات ناهمزمان خواندن و نوشتن دیسک(Asynchronous I/O)  را بیشتر و بهتر انجام می‌دهد. همچنین این سیستم فایل از پرچم فایل (File Flag)  هم پشتیبانی می‌کند که از نوشته شدن تراک‌های خراب بر روی دیسک جلوگیری می‌کند.
یا هر گونه تغییری را در محتویات یک فایل یا یک دایرکتوری در تمام زمان عمر آن محدود می‌کند، یا از حذف شدن یک فایل جلوگیری می‌کند. این قابلیت‌ها زمانی که با توانایی‌های موجود در کرنل تلفیق می‌شود، محیط کاملا قابل کنترل و جالبی را پدید می‌آورد.

فایل سیستم مورد استفاده لینوکس هم کارایی بسیار خوبی دارد اما نقطه ضعف آن، عدم پایداری کافی است. چه بسا بروز یک اشکال در زمان Mount بتواند قسمتی از یک فایل سیستم را دچار خرابی نماید و باعث از دست رفتن اطلاعات آن قسمت شود.

در مورد ویندوز، آنچه که از آن به‌نام FAT یا NTFS نام برده می‌شود، برای موارد محدود مثل دسترسی چند کاربر به شبکه و دیسک سخت، بسیار آسان و روان عمل می‌کند اما زمانی که بحث شبکه‌های بزرگ به‌میان می‌آید، مجالی برای رقابت با UFS یا ۲ ext پیدا نمی‌کند.

 

۵- درایوها

FreeBSD   سیستم عاملی است که هم قابلیت نصب درایورهای با منبع بسته (یا همان درایورهای باینری) و هم درایورهای با منبع باز را دارا است. اما متاسفانه بسیاری از سازندگان سخت‌افزار به‌ویژه آن‌هایی که سخت‌افزار ارزان و نه‌چندان مرغوب، اما با تولید انبوه، را فراهم می‌کنند، هیچ تمایلی برای ارایه درایوهای خود تحت سیستم عاملی به‌غیر از ویندوز ندارند و این یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت ویندوز در برابر دیگر سیستم عامل‌ها به‌شمار می‌رود. در مورد لینوکس هم وضعیت متفاوتی حاکم است. این سیستم عامل درایورهای با منبع باز را بسیار خوب شناسایی و نصب می‌کند اما بسیاری از تولیدکنندگان سخت‌افزار حتی آن‌هایی که درایوهای غیرویندوزی را به بازار ارایه می‌دهند، علاقه چندانی برای تولید درایورهای با منبع باز نشان نمی‌دهند.

 

۵ مورد مقایسه بعدی را در مقاله بعد خواهید خواند.

دسته بندی ها: سیستم عامل ها

دیدگاه ها