منو

۱۰ مقایسه بین FREEBSD و LINUX؛ قوت ها و ضعف ها (قسمت دوم)

در ادامه مطلب اول، در مورد ۱۰ مقایسه بین نقاط قوت و ضعف سیستم عامل FreeBSD در برابر Linux در قسمت اول، در ادامه قسمت دوم این مقاله را میخوانید:

 

۶- نرم افزارهای کاربردی

تعداد نرم‌افزارهای کاربردی تحت FreeBSD روزبه‌روز در حال افزایش است اما هنوز هم به فراوانی نرم‌افزارهای تحت ویندوز نمی‌رسد. در عین حال این سیستم عامل قادر است برنامه‌هایی را که برای برخی یونیکس‌ها مانند SCO یا برای لینوکس کامپایل شده‌اند، اجرا کند. مشابه همین وضع برای لینوکس هم وجود دارد با این تفاوت که لینوکس قادر نیست برنامه‌های کامپایل شده برای یونیکس یا FreeBSD را اجرا کند. در مورد ویندوز، ناگفته پیداست که اکثر برنامه‌های کاربردی اصولا برای اجرا در این سیستم عامل طراحی و ساخت شده‌اند و ویندوز از لحاظ تعداد این نوع برنامه‌ها هیچ کمبودی ندارد و در این زمینه یکه‌تاز میدان است.

 

۷- محیط توسعه

در زمینه برنامه‌نویسی، FreeBSD  دارای یک محیط بسیار قوی و کامل برای زبان C ++ است. همچنین ابزارهای دیگری برای برنامه‌نویسی با جاوا، پرل و پایتون در این سیستم وجود دارد. در لینوکس هم همین ابزارهای برنامه‌نویسی وجود دارند، اما گاهی اوقات ممکن است برنامه‌ای که شما با یک لینوکسی مانند ردهت کامپایل می‌کنید، در لینوکس دیگری مثل اسلک‌ور (Slackware) قابل اجرا نباشد. در ویندوز هم ابزارهای برنامه‌نویسی خوب و متعددی برای توسعه نرم‌افزار وجود دارند اما هیچ‌کدام از آن‌ها با خود سیستم عامل همراه نیستند و باید به‌صورت جداگانه خریداری و نصب شوند.

 

۸- نرم افزارهای رایگان

در حوزه سیستم عامل FreeBSD و لینوکس، هزاران برنامه کاربردی خوب و رایگان با منبع باز وجود دارد که روزبه‌روز هم در حال افزایش است. هزاران گیگابایت برنامه به‌عنوان نرم‌افزارهای گنو (GNU) ارایه شده‌اند که به‌صورت مجانی قابل نصب و اجرا بر روی هر دو سیستم عامل مذکور هستند. به‌علاوه این که خود FreeBSD یک کتابخانه منحصربه‌فرد و مخصوص به‌نام FreeBSD Ports Collection دارد که به‌نظر بسیاری از متخصصان، بهترین منبع برای دسترسی به نرم‌افزارهای منبع‌باز است. در مورد لینوکس تعداد محدودی برنامه عمومی (Shareware) به‌صورت رایگان وجود دارد، اما این برنامه‌ها با کد منبع عرضه نمی‌شوند و در نتیجه امکان مانور را از برنامه‌نویسان و طراحان سیستم در جهت عیب‌یابی و بهتر کردن این برنامه‌ها، سلب می‌کند. برای ویندوز نیز برنامه‌های رایگان بسیاری وجود دارد.

 

۹- پشتیبانی

در مورد لینوکس هم، اوضاع پشتیبانی از این سیستم عامل، خوب به‌نظر می‌رسد. تمام تولیدکنندگان لینوکس مثل ردهت، مندریک و دیگران بازار رقابتی را در ارایه پشتیبانی به مشتریان خود درست کرده‌اند. در مورد ویندوز هم اوضاع چندان بد به‌نظر نمی‌رسد. اما باز هم بسته بودن کد منبع در این سیستم عامل باعث شده تا مقوله پشتیبانی هم به‌صورت انحصاری و توسط سازنده‌اش یعنی مایکروسافت و آن هم بیشتر از طریق تلفن و با تاخیر زمانی انجام شود.

 

۱۰- قیمت و هزینه‌

همان‌طور که از نام FreeBSD مشخص است، این سیستم عامل کاملا رایگان و از سایت freebsd.org قابل دریافت و نصب است. البته اگر بخواهید هم می‌توانید با پرداخت تنها ۴۰ دلار، یک بسته حاوی ۴ سی‌دی این سیستم عامل به‌علاوه چندین گیگابایت برنامه کاربردی را یک‌جا خریداری کنید. در مورد لینوکس هم به‌غیر از نسخه‌های Enterprise که نسبتا قیمت قابل توجهی دارند، بقیه محصولات متعلق به توزیع‌کننده‌های مختلف از قیمت بسیار مناسبی برخوردارند. اما ویندوز در این مقایسه کمی گران به‌نظر می‌رسد.

 

دسته بندی ها: سیستم عامل ها

دیدگاه ها