منو

Sniff کردن چیست؟ خطرات آن در شبکه چگونه است؟…قسمت اول

اسنیفر برنامه یا ابزاری است برای استراق سمع کردن ترافیک شبکه اون هم بوسیله گرفتن اطلاعاتی که روی شبکه د حال تبادل هستند و از تکنولوژی جلوگیری اطلاعاتی استفاده میکنند . به این دلیل این کار انجام میشه چون اترنت بر مبنای اشتراک گذاری ساخته شده . بیشتر شبکه ها از تکنولوؤی broadcast استفاده میکنند که یک پیام به یک کامپیوتر میتونه توسط کامپیوتر های دیگه هم خونده بشه . به صوت معمولی کلیه کامپیوتر ها بجط کامپیوتری که مقصد پیام هست پیام را نادیده میگیرند . اما میشه کاری کرد که کامپیوتر پیامی را هم که به اون مربوط نیست را بخونه . این کار هم همان اسنیف کردن اطلاعات است . بسیاری از افرادی که توسط سوئیچ به شبکه وصل هستند از شر اسنیف در امان هستند . اما همین کامپیوتر ها نسبت به اسنیف کردن هم نقطه ضعف خواهند داشت در صورتی که سوئیچ به یک هاب وصل شده باشه .

اسنیفر چگونه کار میکند ؟
کامپیوتری که به یک LAN وصل باشه دو تا ادرس داره یکی آدرس مک که برای هر سخت افزار که آدرس مک داره یکه است و دو تا کارت را پیدا نمی کنید که ادرس مک اون با یکی دیگه یکی باشه . از این آدرس مک برای ساختن قاب های اطلاعاتی برای ارسال اطلاعات به و یا از ماشین ها استفاده میشه . اما اون یکی آدرس ادرس IP هست . لایه شبکه وظیفه نگاشت کردن آدرس آی پی را به آدرس مک به عهده داره که واسه پروتکل ارتباط دیتا مورد نیازه . برای ارسال اطلاعات به یه کامپیوتر سیستم اول توی جدول ARP به دنبال آدرس مک سیستم مقابل میگرده اگر هیچ مدخلی برای این آی پی که داره پیدا نکنه یه دونه پاکت درخواست برای همه برودکست میکنه و از همه می خواهد تا اگر آدرس آی پی اونها همین هست که می خواهد آدرس مک خودشو اعلام کنه . اینجوری اگر سیستم توی شبکه آدرس آی پی پاکت را با خودش یکی ببینه ادرس مکش را میذاره توی یه پاکت و برای سیستم درخواست کننده میفرسته . حالا سیستم آدرس فیزیکی اون یکی سیستم را داره و این آدرس را به جدول ARP خودش اضافه میکنه . از این به بعد کامپیوتر مبدا برای ارتباط با سیستم مقصد از این آدرس فیزیکی استفاده میکنه. به طور کلی دو نوع از تجهیزات اترنت وجود داره و اسنیفر ها به طرق مختلف روی این دو نوع کار میکنند.

 

packet_sniffing_in_a_hub-resized-600

Shared Ethernet:
در محیط های اینچنینی همه میزبان ها به یک باس وصل میشن و برای رفتن پهنای باند با هم رقابت میکنن . توی همچین وضعیتی یه پاکت را همه کامپیوتر ها دریافت میکنن . بدین ترتیب وقتی که کامپ یک بخواهد با کامپ دو صحبت کنه اون هم توی یه همچین محیطی اونوقت پاکتش را روی شبکه میذاره اون هم با ادرس مک سیستم مقصدش به همراه آدرس مک خودش . کلیه کامپیوتر ها روی یه اترنت اشتراکی (مثلا کامپ های ۳ و ۴ )ادرس مک پاکت مقصد را با ادرس خودشون مقایشه میکنن و اگر این دوتا با هم مچ نشدن این پاکت را میندازه دور. اون کامپیوتری که داره عمل اسنیف کردن را انجام میده این قاعده و قانون را میشکنه و همه پاکت ها را میگیره .
و به کل ترافیک شبکه گوش میده. در این وضعیت عمل اسنیف بسیار فعالانه انجام میشه و بسیار سخت میشه اون رو تشخیص داد .

Swithched Ethernet:
توی این شبکه کامپیوتر ها به عوض وصل شدن به هاب به یه سوئیچ وصل میشن که بهش میگن اتنت سئویچ . سوئیچ جدولی را مدیریت میکنه که توش رد ادرس مک کارت هایی را که بهش وصل میشن را داره . توی این جدول آدرس پورت فیزیکی را که روی سوئیچ هست و به اون کارت با آدرس مک وصله را هم نگه میداره و پاکت های مقصد را روی ان پورت فیزیکی میذاره و به مقصدش تحویل میده . در واقع موقعی که یه پاکت می خواهد ارسال بشه یه مسیر فیزیکی مستقیم و بدون واسطه بین اون و مقصدش برقرار میشه . در واقع سوئیچ ماشین هوشمندی هست که میدونه با این پاکت هایی که بهش وارد میشه چه کار کنه . واسه همین هم سرعت سوئیچ از هاب بیشتره و گرونتر هم هست . و همه پاکت ها را برود کست نمیکنه . این باعت میشه تا پهنای باند هدر نره و مصرف پهنای باند بهینه بشه و امنیت بالاتر بره . حالا اگر کامپیتوری را توی این شبکه بذارن توی حالت اسنیفر واسه انکه پاکت ها را جمع کنن این کار عملی نمیشه . به همین دلیل هم هست که مدیران شبکه ها برای امنیت بیشتر این شبکه بندی را تجیح میدن . با این حال باز هم میشه سوئیچ را اسنیف کد اون هم به این روش ها……….

روش های اسنیف کردن را در مقاله بعد خواهید خواند

دسته بندی ها: امنيت

دیدگاه ها