منو

هفت لایه OSI چیست؟

مجبوریم برای درک بهتر مباحث امنیت شبکه (Network Security) با مفاهیم تئوری شبکه نیز آشنا شویم. مدل OSI یکی از استانداردهای توصیف ساختار شبکه است. به اینصورت که درخواست از سمت کلاینت برای پردازش، هفت لایه را در بستر شبکه طی می کند تا پاسخ مورد نظر را دریافت کند. در ادامه همان مسیر بصورت بالعکس طی می شود تا پاسخ به کلاینت برسد. در زیر بصورت خلاصه ۷ لایه مدل OSI توضیح داده اند.

 

لایه هفتم » لایه کاربردی (Application Layer)

زمانی که بواسطه یک ابزار یا نرم افزار درخواستی را در شبکه انجام می دهیم این لایه کاربردی است که وظیفه درخواست با سرویس مورد نظر را بر عهده دارد. برای مثال اگر آدرس سایتی را در مرورگر وارد می کنیم درخواست مورد نظر که معمولا برای وب سرور و سرویس http یا https است توسط این لایه برای ارتباط درخواست انجام می شود.

لایه ششم » لایه نمایشی (Presentation Layer)

این لایه وظیفه تفسیر و تعامل درخواست انجام شده در لایه کاربردی با لایه های پایین تر را دارد. به زبان ساده این لایه درخواستها را برای پردازش و اجرا در سطح شبکه آماده می کند. مواردی مانند تفسیر، رمزنگاری، فشرده سازی و نظایر آن توسطه لایه نمایشی در شبکه صورت می گیرد.

لایه پنجم » لایه نشست (Session Layer)

لایه پنجم که به لایه نشست مشهور است وظیفه ترکیب و اعلام درخواست به سرویس مورد نظر را دارد. برای مثال درخواست برقراری ارتباط با سرویس http و یا https بر عهده این لایه می باشد.

لایه چهارم » لایه انتقال (Transport Layer)

درخواست ها در بستر شبکه به انواع سرویس ها به مسیری هدایت می شوند که بصورت مجموعه درخواستهای همزمان در قالب رشته های قابل انتقال تبدیل می شوند. لایه انتقال وظیفه انتقال این رشته ها در سطح شبکه را دارد.

لایه سوم » لایه شبکه (Network Layer)

مثال قابل درکی که می توان برای لایه شبکه بکار برد این است که این لایه وظیفه ای مانند مناطق پستی مدیریت مرسولات را دارد. به اینصورت که درخواست ها را به سرویس مورد نظر رسانده و از آن تاییدیه نیز می گیرد.

لایه دوم » لایه پیوند داده (Data link Layer)

در این لایه اطلاعات هویتی دستگاه های در ارتباط با شبکه به منظور تعیین مقصد پاسخ درخواست مورد استفاده قرار گرفته و پس از وارد شدن به لایه اول به کلاینت تصدیق شده، در مسیر بالعکس درخواست بازگشت داده می شود.

لایه اول » لایه فیزیکی (Physical Layer)

در این لایه نوع اتصال و روش برقراری ارتباط مطرح است. همانطور که می دانید سخت افزارهای مختلف بر اساس نوع عملکرد و ساختار آن دارای مدلهای ارتباطی متفاوتی هستند. در این لایه ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار برقرار می شود.

دسته بندی ها: شبكه

دیدگاه ها